14.1.14

Tips berblog dari dangobunny.com

9 Tips Berblogging berdasarkan pengalaman dangobunny.com

1. Link blog yang mudah diingat dan nama blog yang ‘Catchy’
Ini penting sebab kadang-kadang kita terlalu taksub nak jadikan link blog kita ni unik, kita lupa yang kalau dah sampai berbelit-belit lidah orang nak menyebutnya, mungkin orang akan lupa terus pasal blog kita.

Jadi untuk link blog, make it short, sweet and simple gitu. Orang senang ingat, Google senang nak kenal pasti blog korang, insyallah blog korang boleh maju.

2. Theme/Templates blog perlu kemas dan letak perkara-perkara penting di atas page
I masa mula-mula blogging dulu, template Blogger I bukan main comel. Ada awan, ada kartun-kartun kawaii, ada gambar berderet-deret dekat tepi sidebar, tapi bila dah lama-lam blogging ni, baru I perasan, bila I bukak blog lain yang ada susun atur templates yang macam I, rasa macam berserabut.

3. Laburkan sedikit wang untuk blog korang
Bagi korang yang ingin berblogging secara serious ataupun mahu blog mereka lebih mudah diingat, belilah .com ataupun domain khas untuk blog korang, tak mahal pun, korang boleh survey kat merata website yang tawarkan perkhidmatan ni, senang tau. Nanti blog korang lebih mudah diingat, sebab link korang yang sebelum ni adalah zabedahinginmenawarkannasihat.blogspot.com sudah menjadi zabedahinginmenawarkannasihat.com sahaja (ok, maaf kepada sesiapa yang bernama Zabedah, ini contoh sahaja).

4. Blog tu memang blog anda, tapi hormat kepercayaan ataupun pendapat orang lain

Bila berblogging confirm banyak cabaran, ada orang akan suka korang, ada orang akan benci korang, dan ada orang akan suka-suka menilai korang berdasarkan blog korang, itu lumrah. Korang ada dua pilihan, sama ada nak biarkan je orang hentam dan kutuk blog korang, ataupun lawan balik. Bagi I, it depends. Kalau orang tu komen ayat mencarut-carut, I tahu dia budak tak sekolah, jadi I tak nak buang masa membalas komen dia.

5. Blog perlulah unik
Ini mungkin yang paling susah, sebab mesti korang fikir, nak unik macamane, dah ada berapa ribu blog kat Malaysia ni? Bagi I la, setiap manusia diciptakan unik dan berbeza oleh Allah S.W.T,  jadi gunakan keunikan diri korang tu untuk menonjol dalam blog. Kira jadi diri sendiri bila berblogging, it’s that simple.

6. Hargai pembaca korang
Macam I, hidup sebagai student, I takde masa yang banyak untuk dihabiskan di blog I ni. Sebab I jenis yang tulis blog lebih kurang sejam sehingga 2 jam, termasuk nak upload gambar, nak letak watermark pada gambar, semua tu ambil masa 2 jam. Jadi I takde masa untuk balas kesemua komen di blog I ni, tapi I hargai setiap satu komen korang, setiap kali ada komen, akan ada email yang di sent ke iphone I untuk setiap satu komen korang, jadi I akan baca komen-komen tu semua.

7. Protect gambar korang
Watermark semua pictures-pictures di blog korang, sebab entah bila-bila masa je gambar tu boleh dicuri orang untuk dijadikan bahan blog mereka ataupun dijadikan picture-picture mereka di Facebook, jadi ambil la langkah berjaga-jaga sebelum terkena, ni bukan perkara baru jadi I tak perlu nak explain panjang lebar, hehe.

8. Jangan berblogging ikut syok diri sendiri
Ingat, blog benda yang orang nak baca di blog korang dan bagi pendapat korang dalam isu-isu yang korang blog kan, tak kisahlah orang hentam ke apa, tu pendapat korang kan. Tapi yang paling penting, blog perkara yang korang minat dan suka, buat apa bikin blog kalau semata-mata nak puaskan kehendak orang je, betul tak?

9. Biar berkualiti, jangan kuantiti
I rasa personally, lebih baik seseorang blogger tu hasilkan  3-4 seminggu entry seminggu, tapi entry nya berkualiti. Kalau ada blogger yang mampu hasilkan entry tiap-tiap hari dan semua entry nya itu berkualiti, kudos to you. I have nothing against you people.

Dari korang update semata-mata sebab korang ‘perlu update’, orang pun dapat rasa yang korang tak bagi 100% input dalam entry tu. Tapi bagi yang nak jugak update hari-hari tapi tak fikir pasal kualiti pun, tu terpulanglah, pendapat masing-masing, Di sini, ini pendapat I untuk pembaca kesayangan I.

Dangobunny.com

No comments:

Post a Comment

Sila tinggalkan komen komen berguna shj. Tq.