14.1.14

Tips berblog Pojiegraphy

"Cara-cara untuk berBLOG dengan baik dan teratur"

PERTAMA ;
Perkara yang wajib bagi setiap blogger sebelum memulakan sesi berblogging ialah memilih layout, templates dan juga background bagi blog mereka. Blog tanpa sebarang layout ataupun templates? Hmmm, baik tutup saja la blog itu. Kosong sangatlah, at least hias la sikit. letak gambar dekat side bar, letak chat box, letak widgets yang best-best. Takde la pembaca bosan ketika menjalankan sesi membaca mereka ;]
OK, yang paling penting ialah pemilihan gambar background. Disini saya ingin ingatkan, cubalah untuk pilih gambar background yang simple but nice.

KEDUA ;
zaman sekarang ni ramai dah budak-budak blogger mengedit gambar mereka sebagai gambar untuk header blog mereka. So, apa lagi? Korang yang baru-baru ni taknak try untuk design korang punya header sendiri ke? Mahal? perlukan kos? perlu cari agent? Alaa, bukan susah. senang saja. Design la header yang sesimple-simplenya melalui software photoshop or maybe photoscape. Ingat, kalau nak design bagi la simple simple saja ya. Taknak la crowded sangat, nanti pening pulak para pembaca korang. Header blog adalah salah satu perkara yang wajib ada dalam blog setiap blogger. Ini adalah menunjukkan identiti blog mereka tersendiri.

KETIGA ;
pemilihan warna juga adalah sangat penting dan wajib. Tak kira la untuk warna tulisan anda, warna background anda, warna sidebar anda, dan macam-macam lagi. Kalau nak pilih warna tulisan untuk post anda, silalah pilih warna yang bertentangan dengan background anda. Tapi ingat, pilih la warna yang ada sedikit persamaan dengan warna background anda dan juga ada sedikit perbezaan dengan warna background anda. Ini adalah untuk membantu para pembaca untuk mengesan tulisan post anda. Kalau warna sama dengan background, macam mana nak baca post korang?

KEEMPAT ;
Ketika menulis ayat dalam blog, cuba elakkan daripada diri anda untuk menulis perkara yang merepek-merepek secara over dan berulang. Hal ini akan membuatkan pembaca rasa bosan dan menyampah dgn penulisan kita. Selain itu, cuba untuk menulis dengan cara yang betul. E.g dimana letaknya tanda (!), (?), (.), dan lain-lain lagi. Cuba untuk tidak menggunakan simbol simbol atau karakter yang tidak sesuai atau tak ada kaitan.

Kelima ;
Dalam memilih template blog, kita perlu sedar, sesuaikah template yang di pilih itu dengan isi yang ingin kita sampaikan. Sebagai contoh, kita ingin menggunakan blog sebagai platform perniagaan atau business, template yang mungkin sesuai adalah template yang berstail elegant dan magazine. Mungkin sedikit janggal jika menggunakan theme yang gelap. First impression adalah satu aspek yang tidak boleh kita pandang ringan dan abaikan jika ingin menarik lebih ramai lagi visitors.

Begitulah juga dengan template blog yang berkategori personal yang biasanya dipilih berdasarkan minat, bermotif dan berbunga oleh pemilik blog tersebut.

2. Semasa kita melihat preview template yang handak di pilih itu, pastikan semasa proses loading template tersebut, bahagian post akan muncul dahulu dan di ikuti bahagian sidebar. Ini kerana, jika berlaku error pada widget di sidebar semasa proses loading, ia tidak akan mengganggu bahagian post.

3. Jika anda memilih untuk menggunakan template 3 colum, anda di cadangkan supaya menggunakan template yang mempunyai 2 sidebar yang di letak di sebelah kanan secara bersebelahan. Ini kerana, jika berlaku masalah ataupun error dari hosting widget-widget yang telah di pasang pada sidebar, ia tidak akan menggangu proses loading bahagian post.

4. Dari segi warna, putih adalah warna yang terbaik sekali. Putih dilihat lebih mesra dengan visitors. Jika anda ingin menggunakan warna yang gelap ataupun hitam, pastikan font adalah sesuai dan pastikan juga saiz dan jenis font tidak menyukarkan visitors untuk membacanya.

5. Pilih template yang kurang menggunakan image. Walaupun template yang menggunakan image Nampak lebih cantik dan menarik, tetapi ia mempunyai kelemahan dari segi loading. Biasanya image yang digunakan untuk template tersebut berformat png.

6. Pilih template yang kurang menggunakan javascript yang di host dari luar. Ini kerana, ia akan mengganggu proses loading blog kita jika terdapat masalah atau error yang berpunca dari hosting tersebut.

Last sekali,
cubalah untuk meletakkan gambar-gambar bagi setiap cerita anda. Ini akan membuatkan lagi blog anda begitu menarik. Takde la budak-budak bosan tengok huruf je.

Kepada yang baru membuat blog, sedang berjinak-jinak untuk berblogging? Semoga berjaya! Pasti boleh. Aku harap apa yang aku sampaikan kali ini ada serba sedikit membantu korang untuk menjadi blogger. Seorang blogger yang berjaya pada suatu hari nanti. ;]

Pojiegraphy

No comments:

Post a Comment

Sila tinggalkan komen komen berguna shj. Tq.