14.1.14

Tips cemerlang berblogging Sepet Zack U

Nak Tips Berblogging?

First, tulis dengaan ikhlas. Jadi diri sendiri. jangan la ko baca blog ni, ko rasa dia best. Lalu ko pun nak ikut style dia. Boleh je sebenarnya buat macam tu. Tapi boleh nampak la fake nya. Macam before ni, aku baca blog Hanis Zalikha (kita amik orang yang popular je la eh), cara dia tulis kita tau sweet n nice kan. Bila ko nak tiru dia tapi ko bukan jenis macam tu. Apa akan jadi? Ko sendiri letih nak tulis gaya dia kan. Sebab tu bukan diri ko. Lepas tu pembaca blog pun akan boring sebab sama je gayanya. Baik dia baca Hanis Zalikha punya blog.

Korang sendiri boleh bezakan orang tu tulis ikhlas ke tak. Tapi korang tak payah la nak pening sangat nak cari identiti senditi. Tak ada identiti tak boleh ada blog la? Pelis la, blog aku pun tak de identiti kot. Kemonnnnn laaa... kekeke!

Second, macam mana nak bagi orang suka blog kita? Soalan ni aku tak tau jawab. Sebab lumrah la bukan semua orang suka kita kan. Aku pun bukan suka semua blog. Kadang2 masuk blog someone ni, baca-baca tapi takde perasaan la time baca. Nak suka ke tak nak? Kalau suka aku esok-esok aku baca lagi, kalau tak berapa nak ada perasaan time baca, maknanya lepas tu tak baca dah.

Ketiga, ramai followers? Blog aku sikit je nak banding dengan blogger-blogger femes lain. Kalau blog ko best. Orang akan follow. Kalau blog ko tak best. Orang susah sikit nak follow kecuali kena paksa. Huhu!

Ke empat, nak naikkan bilangan pembaca? Aku happy je walaupun tak ramai mana baca blog aku. Tak kisah la harini masuk 10 orang ke, esok masuk 12 orang ke. Ko kena ada rasa happy masa nak tulis. Dulu masa buat blog. Rasa macam syok sendiri je. Tapi best. Makin kurang orang baca blog ko, makin banyak ko boleh merapu. Ken??

Senang cite, tak payah ikut orang sangat. Dulu aku pernah la komplen kat Ceera, ada sorang reader ni suruh aku cite pasal benda yang bermanfaat sikit. Blog aku kan merapu. Haha! Lepas tu Ceera cakap tak payah. Jangan ikutkan sangat cakap orang. Dia sorang je nak baca benda bermanfaat tu. orang lain tak kisah pun. Buat cara sendiri je. Nak ikutkan sangat cakap orang sampai kesudah la asik kita je tak betul kan.

Ke lima, jadilah orang yang berfikiran positif masa tulis blog. Jangan la psycho sangat. Jangan emosi macam aku. Perempuannnn kan *mata ke atas*...hahaha!

Ke enam, bahasa pun satu masalah jugak, tulis bahasa yang orang senang paham la. Habis dah kau tulis owunk = orang. Tak berbulu hidung nak baca? Kalau anje anje takpe la kan. Sikit-sikit boleh. Bahasa jangan kasar sangat. Kasar kadang2 takpe la. Ini dah kalau satu habis 10 entry semua maki. Something wrong la.

Aku tulis blog bukan sebab nak popular, bukan sebab nak orang kenal pun. Takde la sampai nak masuk media sana sini. Tade jugak sampai nak iklankan blog kat surat khabar. Takde sampai nak ada geng2 blogger ke apa. Takde. Aku lagi suka being alone gittew. Tapi aku tak pernah la rasa lonely sebab aku ada readers yang comelote. Kalau ko rasa nak popular, nak blog ko popular, korang boleh la masuk ruangan paper metro ke, atau masuk majalah mana-mana k. Salah satu benda bagus la kalau nak popular. Yang macam aku ni, kita duduk diam-diam update macam biasa. Hehe!

Ke tujuh. mesti ada minat nak menulis. Kalau tak minat. Tak payah buat blog. Jangan peningkan kepala. Ko baca je la blog orang. Sebab ada orang dia memang banyak idea. nak cakap itu ini, tapi bila nak taip, semua hilang. Ada orang yang macam ni.

Muka tak comel takpe, tak menjadi masalah untuk menjadi blogger. Macam aku, aku tak comel. tapi aku edit supaya mejadi sedikit comel. Kekekeke!

Itu je la. Tips yang aku bagitau ni bukan la untuk jadi blogger popular tau. Tips ni untuk yang blogger poyo macam aku je. Pengalaman aku tulis blog. Ittew sahaja. Okbabaii

p/s : Tak best pun popular. Percayalah cakap aku.

Sepet a.k.a zack_u

No comments:

Post a Comment

Sila tinggalkan komen komen berguna shj. Tq.